• خانه 
  • تماس  
  • ورود 

پاسخ به یک شبهه ی اعتقادی

02 آذر 1391 توسط موسوی

عجيب اينكه حتّىَ بعضى از درس خوانده‏ها گاهى مى‏پرسند: آيا از نظر شما كار امام حسين (عليه السلام) كار عقلايى بوده است كه خودش را با دست خودش به دامن آنچنان بلايى بيفكند كه هم خود و فرزندانش كشته شوند و هم زنان و كودكانش به دست دشمنان اسير گردند؟! اين كار اوّلًا خلاف عقل است و ثانياً خلاف گفته‏ى قرآن است كه مى‏فرمايد:
«… لا تُلْقُوا بِأيْدِيكُمْ إلَى التَّهْلُكَهِ …؛ … خودتان را با دست خودتان به هلاكت نيفكنيد …».
اينگونه شبهات در اذهان از آن نظر پيدا مى‏شود كه معناى دين و حقيقت آن را نفهميده‏اند و پى به معناى امام و موقعيّت او در عالم انسان نبرده‏اند. ما مى‏پرسيم: آيا حكم عقل اين نيست كه انسان بايد متاع كم ارزش را فداى متاع پر ارزش كند؟ اگرامر دائر بر اين شد كه يا بايد ده ميليون تومان پول بدهيد يا يك خانه‏ى دويست ميليونى شما را بگيرند؛ بديهى است كه پول را مى‏دهيد و خانه را نگه مى‏داريد و اگر طورى شد كه يا بايد خانه را بدهيد يا خودتان كشته شويد باز خانه را مى‏دهيد و جان خود را حفظ مى‏كنيد.
حال اگر متاعى به مراتب گرانبهاتر از جان شناختيد آيا حكم عقل اين نيست كه جان را بدهيد و آن متاع عالى‏تر را نگه داريد؟ اينجا جاى تفكّر و درك و فهم است كه انسان بايد بينديشد و اين حقيقت را دريابد كه زندگى دنيوى يك حيات موقّت پايان پذير است و پس از مرگ و بيرون رفتن از دنيا؛ حيات ابدى و زندگى جاودانى انسان آغاز مى‏گردد و خوشى آن حيات در دنيا و از طريق دين بايد تأمين بشود. پس دين و آيين آسمانى اسلام تنها سرمايه‏ى حيات ابدى انسان در عالم پس از مرگ است. حال از عقل مى‏پرسيم: آيا دل به اين حيات موقّت در دنيا ببندم و پس از مرگ گرفتار عذاب دائم بشوم يا در راه حفظ دين كه سرمايه‏ى حيات ابدى من است دل از اين حيات موقّت بركنم و پس از مرگ به حيات ابدى و سعادت جاودان نائل گردم؟
بديهى است كه عقل سليم مى‏گويد: حيات موقّت را بده وحيات مؤبّد را به دست آور. اين جمله‏ى پر نور را كه ارشاد به همين حكم عقل مى‏كند از مولايمان امام اميرالمؤمنين (عليه السلام) بشنويم:
(إذا حَضَرَتْ بَلِيَّهٌ فَاجْعَلوُا امْوالَكُم دُونَ انْفُسِكُمْ وَ اذا نَزَلَتْ نازِلَهٌ فَاجْعَلوُا انْفُسَكُمْ دُونَ دينِكُم ؛ وقتى بليّه‏اى پيش آمد [كه يا بايد مال بدهيد يا جان‏] مالتان را فداى جانتان قرار دهيد و اگر حادثه‏اى پيش آمد [كه يا بايد جان بدهيد يا دين‏] جانتان را فداى دينتان سازيد».
«وَ اعْلَمُوا انَّ الْهالِكَ مَنْ هَلَكَ دينُهُ وُ الْحَريبُ مَنْ حُرِبَ دينُهُ ؛ و بدانيد كه تباه شده كسى است كه دينش تباه شده و غارت‏زده كسى است كه دينش غارت شده است».
مشكل اصلى بسيارى از ما مردم همين است كه حقيقت انسان و حيات انسانى را نشناخته‏ايم و نفهميده‏ايم كه انسان كيست و حيات انسانى چيست؟ انسان آن موجود متفكّر عاقلى است كه مبدأ و منتهاى عالم را شناخته و باور كرده كه حيات حقيقى او پس از مرگ آغاز مى‏شود و راه رسيدن به آن حيات حقيقى ابدى نيز جز تبعيّت از دستورات دين نمى‏باشد و لذا به حكم عقل «انسان عاقل» كسى است كه حيات موقّت و زودگذر دنيوى را فداى حيات مؤبّد و پايان‏ناپذير اخروى بنمايد يعنى همان كار را كه امام حسين (عليه السلام) وياران وفادارش كرده‏اند و فرموده است:
«فَانّى لا ارَى الْمَوْتَ الّا سَعادَهً وَ لا الْحَياهَ مَعَ الْظالِمينَ الّابَرَماً ؛ حقيقت آن‏كه من مرگ [در راه حفظ اساس دين‏] را جز سعادت و خوشبختى نمى‏بينم و زندگى با ستمگران را جز ملامت و افسردگى نمى‏يابم».
اين معناى رشد عقلى است كه ما بايد از عاشورا و عزاداريهاى خود تحصيل كنيم وگرنه تحرّك احساس و عاطفه‏ى زودگذرى بيش نخواهد بود و نتيجه‏ى عقلانى ارزشمندى نخواهد داشت .

مطلب قبلی
مطلب بعدی
 6 نظر

موضوعات: بدون موضوع لینک ثابت

نظر از: رحیمی [عضو] 
  • محدثه بروجرد

با سلام و تسلیت به مناسبت ایام اربعین ارباب بی کفن حسین بن علی علیه السلام

زمان دو مرتبه تکرار می شود؛ هشدار!
و باز دین حق انکار می شود؛ هشدار!
سپاه ابرهه بیدار می شود؛ هشدار!
نفاق وارد پیکار می شود؛ هشدار!
زمانه برسر جنگ است، حرکتی باید
دوباره کاوه و چمران و همتی باید

به هوش باش که تزویر حیله ی جنگ است
زبان رسمی اهل یهود نیرنگ است
بدون فتنه گری کار و بارشان لنگ است
مسلم است که تسلیمشان شدن ننگ است
آهای مدعیان ! این کلام قرآن است
یهود دشمن سرسخت هر مسلمان است

پیام کرب و بلا واضح است : ذلت؟ نه!
هراس از صف دشمن بدون علت؟ نه!
قبول صلح فقط به دلیل قلت؟ نه!
امان گرفتن و نفی حقوق ملت؟ نه!
در این مبارزه راهی به جز مخاطره نیست
درون معرکه جای گپ و مذاکره نیست!؟

هم اعتقاد امام عزیز این بوده است
هم اینکه رهبرمان چند بار فرموده است:
تشیعی که بیاید ز غرب مردود است
در این زمانه که حق به نفاق آلوده است
من از عوام نه؛ از این خواص می ترسم
از این مراجع حق ناشناس می ترسم

کسی نگفته که سینه زنی ما بی جاست
اساس روضه و سینه زنی که پا برجاست
هدف اشاعه ی فرهنگ ناب عاشوراست
قیاس عابس سرمست با بقیه خطاست
از این مقایسه درمان نمی شود دردی
اگر برهنه شدی در میان خون مردی!

اسیر ناله و غم باش در عزای حسین
که خون بگرید امام زمان برای حسین
گزافه نیست بگویم اگر خدای حسین
نوشت: یک دهه مخصوص روضه های حسین
دگر به خلق دهه احتیاج نیست عزیز
هر آنچه سیره ی معصوم نیست دور بریز

اگر چه حضرت محسن عزیز حیدر بود
اگر چه غنچه ی نشکفته ی پیمبر بود
اگر چه آیه ای از آیه های کوثر بود
و گرچه کشته ی جریان کوچه و در بود
ولی همان غم عظمای مادرش کافیست
گرفتن دهه ی محسنیه واجب نیست!

محرم و دهه ی فاطمیه را دریاب
بجای تفرقه حکم تقیه را دریاب
ز خطبه های علی شقشقیه را دریاب
کسی که هست به دوشش چفیه را دریاب
وصیت شهدا راه را نشان داده
در این سیاهی شب ماه را نشان داده

به دفتر شهدا غیر از این وصیت نیست
که شاه راه سعادت به جز ولایت نیست
و هیئتی که سیاسی نبود هیئت نیست
آهای بچه ولایی اگر که زحمت نیست
جلوتر از ولی امر خویش راه نرو
و با طناب جهالت درون چاه نرو

اگرچه بر سر راه تو چاه بسیار است
ولی بصیر که باشی مسیر هموار است
زمان فتنه که تشخیص دوست دشوار است
ولی امر به دنبال چند عمار است
اگر که طالب فیضی مرید قنبر باش
همیشه گوش به فرمان امر رهبر باش

علی رضایی

1393/09/18 @ 08:23
نظر از: خسروی [عضو] 
  • خدیجه کبری اصفهان
خسروی

.


الحاقیات:
  • 1_008.jpg - ضمیمه یافت نشد!
1392/03/22 @ 11:12
نظر از: خسروی [عضو] 
  • خدیجه کبری اصفهان
خسروی

اللهم عجل لولیک الفرج


الحاقیات:
  • 1382890426-1.gif - ضمیمه یافت نشد!
1391/12/27 @ 11:25
نظر از: خسروی [عضو] 
  • خدیجه کبری اصفهان
خسروی

اللهم عجل لولیک الفرج


الحاقیات:
  • 1382890426.gif - ضمیمه یافت نشد!
1391/12/27 @ 10:56
نظر از: خسروی [عضو] 
  • خدیجه کبری اصفهان
خسروی

همواره در جهت کسب رضایت الهی و خدمت به امام عصر موفق و سربلند باشید

1391/12/16 @ 09:54
نظر از: خسروی [عضو] 
  • خدیجه کبری اصفهان
خسروی

مسابقه عکاسی حضور حماسی در راهپیمایی 22 بهمن
علاقه‌مندان می‌توانند عکس‌های خود را با دوربین‌های دیجیتال، دستی و یا تلفن همراه و با موضوع حضور پرشور مردم از جمله جوانان، کودکان و سالخوردگان در این راهپیمایی دشمن شکن 22 بهمن از دو طریق
1.ارسال به صورت الكترونيكاز طریق وبلاگ مدرسه به آدرس khadije-esfahan.kowsarblog.ir بخش نظرات، ارسال فایل
2. ارسال به صورت الكترونيك به ایمیل ارسال نمایند.

1391/11/20 @ 22:49


فرم در حال بارگذاری ...

فید نظر برای این مطلب

مدرسه علمیه الزهرا(س) شوش دانیال

خرداد 1404
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            
  • خانه
  • اخیر
  • آرشیوها
  • موضوعات
  • آخرین نظرات

جستجو

موضوعات

  • همه
  • بدون موضوع
  • چکیده پایان نامه
  • خضوع قلم
  • چکیده تحقیق پایانی
  • تأثير امدادهاي غيبي در نبرد حق و باطل از منظر قرآن كريم
  • تحقیق ویژوهش از منظرآموزه های اسلامی

فیدهای XML

  • RSS 2.0: مطالب, نظرات
  • Atom: مطالب, نظرات
  • RDF: مطالب, نظرات
  • RSS 0.92: مطالب, نظرات
  • _sitemap: مطالب, نظرات
RSS چیست؟

دعای مطالعه

«اللهُّمَ اَخرُجنی مِنَ ظُلَماتِ الوَهم بارخدایامراازتاریکی های وهم وخیال خارج کن وَاکرِمنی بِنُورِالفهم وبه من نورفهم وآگاهی عنایت فرما اللهُّم ا َفتِح عَلَینااَبوابَ رَحمَتِک خداوندادرهای رحمتت رابه روی مابگشا وَانشُرعَلَیناخَزائِنَ عُلوُمِک وگنجینه های علومت رابرمابگستران بِرَحمَتِکَ یااَرحَمَ الرّاحِمینَ به حق بخشندگی ات ای مهربانترین مهربانان».
  • کوثربلاگ سرویس وبلاگ نویسی بانوان
  • تماس